Cum depasim dependenta de telefonul mobil?

Postat in2 ani in urma de
Favorit0

Aproape ca nu ne mai putem inchipui viata fara telefonul mobil, caci majoritatea dintre noi ne-am obisnuit sa comunicam cu ajutorul lui de mai multe ori pe zi, cu familia, prietenii sau colegii de servici. Exista insa, tot mai multe studii care arata faptul ca folosirea smartphone-ului are efecte extrem de nocive asupra corpului nostru, datorita radiatiilor electromagnetice emise de acesta pe anumite frecvente, radiatii care interfereaza cu organismul uman si il influenteaza in mod negativ. Cele mai afectate zone sunt sistemul nervos si ochii, insa au de suferit si coloana vertebrala, articulatiile umerilor, coatelor si degetele. Folosirea excesiva a smartphone-ului poate creste nivelul de stres si poate conduce la insomnie, depresie, tulburari de concentrare, iar in timp, apare o forma de dependenta asemanatoare cu cea pentru jocurile de noroc.

Prin utilizarea frecventa a telefonului mobil, persoana in cauza poate ajunge la exteriorizare si agitatie, astfel incat devine tot mai greu pentru ea sa se focalizeze asupra unui singur lucru pe care il are de facut. Din acest motiv, se accentueaza o anumita superficialitate si dispare obisnuinta de a aprofunda, de a cerceta amanuntit si de a face sinteze inteligente si, in timp, scade capacitatea de memorare.

Pe internet, totul se deruleaza intr-un iures ametitor, iar cei care il folosesc au impresia ca „socializeaza”. De fapt, este un fals dialog, care duce la lipsa de comunicare reala si la instrainare. In special tinerii sunt predispusi la aceste fenomene si, de aceea, mai ales pentru ei, este necesar sa fie gasite alternative sanatoase de a petrece timpul liber, cu persoane reale si nu prin postari pe site-urile de socializare sau jucand jocuri pe internet.

Devine astfel necesar sa limitam timpul de folosire a acestui tip de dispozitive si sa ne stabilim modalitati de autocontrol, inainte de a fi prea tarziu.

Ce modalitati terapeutice putem folosi pentru a trata dependenta de telefonul mobil?

Este foarte important sa alegem acele terapii care ne ajuta sa ne oprim fluxul excesiv al gandurilor si ideilor si care ne ajuta sa ne calmam mintea. Exteriorizarea trebuie inlocuita cu o stare de repaus si relaxare. Astfel, putem recurge la mai multe metode.

O stimulare senzoriala armonioasa

O prima modalitate este aceea de a recurge la o stimulare senzoriala armonioasa a tuturor celor cinci simturi, in special a acelor simturi care au fost mai putin utilizate.

1. Simtul olfactiv           

O atmosfera olfactiva bine aleasa si unele modalitati de aromaterapie si olfactoterapie ce pot fi realizate cu ajutorul uleiurilor esentiale pure, ne deconecteaza si ne readuc in taramul emotiilor si al amintirilor placute.

2. Simtul gustativ

O dieta de reechilibrare si detoxifiere, formata din alimente cat mai naturale si sanatoase, poate contribui la reeducarea gustului nostru. Vom reinvata sa percepem nuante fine ale mai multor gusturi, si totodata, sa putem caracteriza anumite alimente, pe baza specificitatilor lor. Putem sa ne cultivam calitatea de “degustatori” ai alimentelor obisnuite, care ne va permite, dupa catva timp de “antrenament”, sa depistam alimentele deteriorate sau nenaturale (oricat de scumpe sau de frumos ambalate ar fi) si sa alegem pentru consum alimentele sanatoase, adecvate pentru noi. Tot la acest capitol se inscrie si “degustarea”, cu maxima atentie, a unor amestecuri de plante, prescrise de medic special pentru noi, care, pe langa efectele binefacatoare asupra organismului, au si rolul de a ne dezvolta capacitatea de a simti cu acuratete gusturile si puritatea lor.

3. Simtul vizual

Simtul vizual este necesar sa beneficieze de repaus, deoarece el este cel mai solicitat prin folosirea smartphone-ului. Sau bineinteles putem contempla natura facand iesiri in parc sau la munte, bucurandu-ne de peisajele spectaculoase ale tarii noastre. De asemenea putem chiar admira opere de arta participand la expozitii, mergand la teatru sau chiar la film, in loc sa stam cu ochii intr-un dispozitiv relativ mic ca dimensiuni fata de „perspectivele” enumerate mai sus.

4. Simtul tactil

Ne putem redirectiona atentia asupra simtului tactil, obisnuindu-ne sa realizam exercitii fizice care nu ne solicita prea mult (stretching, yoga), masaj sau terapii de relaxare si detensionare a intregului corp. Efortul fizic moderat ne poate reconforta. O modalitate simpla, pe care o puteti realiza in Centrul Naturist de Sanatate Steaua Divina, este terapia Shirodhara, care poate ajuta la o relaxare rapida si la eliminarea starilor de agitatie, depresie,  insomnie si a ideilor obsesive. Se pot realiza si terapii precum acupunctura sau api-punctura (stimularea punctelor de acupunctura cu ajutorul unor mici cantitati de venin de albine).

5. Simtul auditiv           

O alta modalitate de a scapa de dependenta de telefonul cu internet si camera foto, si de “restabilire a contactului”cu  propria persoana, il reprezinta orientarea atentiei asupra simtului auditiv. In acest sens, muzicoterapia sau sonoterapia, utilizand sunetele armonioase produse de bolurile tibetane, se pot dovedi rapide eficiente. O modalitate si mai buna poate fi obisnuinta de a audia, zilnic, lucrari muzicale de calitate.

Modalitati de autocontrol    

Atunci cand suntem singuri si avem tendinta de a utiliza frecvent telefonul mobil, trebuie sa ne stabilim si modalitati de autocontrol, pe care sa le aplicam cu perseverenta:

  • Nu folositi telefonul atunci cand conduceti masina - este si periculos, si ilegal.
  • Evitati sa faceti mai mereu fotografii pe care sa le postati ca sa le vada toata lumea. Mai degraba savurati momentele deosebite in liniste, le veti memora si evoca apoi mult mai bine.
  • Cand sunteti impreuna cu familia si cu prietenii, priviti-i in ochi si discutati direct cu ei, in loc sa butonati pe telefon. Va veti bucura mult mai mult de prezenta lor!
  • Luati pauza de la postarile pe internet, cel putin pe perioada serii si a noptii. Va veti imbunatati astfel, calitatea somnului.
  • Puneti un mesaj de “nu deranjati” la profilul dv. A raspunde oriunde si oricand la e-mail-uri si mesaje, va mentine intr-o stare de agitatie mentala si nu veti putea fi eficient in munca zilnica. Pregatiti un raspuns automat de genul: “Confirm ca am primit mesajul, dar voi raspunde la e-mail-uri abia dupa amiaza”. Astfel, cei care va cauta nu vor avea senzatia ca ii ignorati, iar voi va puteti realiza linistiti treburile.

Cu totii suntem fascinati de tehnologia care ia amploare si care este de multe ori tentanta, insa este bine sa fim atenti si la repercursiunile pe termen lung pe care aceasta fascinatie le are asupra starii noastre de sanatate.

 

Dr. Cristina Pavel

Specialist medicină de familie, apiterapie-fitoterapie-aromaterapie, acupunctură, homeopatie

Produse asociate
Articole asociate

Coacăzele negre

deDr. Tena Florea 2 ani in urma
Favorit

Terapia durerii cu ajutorul medicinei naturiste

deDr. Cristina Pavel 3 ani in urma
Favorit

Ayurveda si bolile de prostata

deDr. Violeta Pirvu 3 ani in urma
Favorit

Terapia Hrid Lepa

3 ani in urma
Favorit

Terapie cu bioptronul

deDr. Violeta Parvu 3 ani in urma
Favorit
Lasa un comentariu
Lasa un raspuns
Te rugam login pentru a posta un comentariu.

Meniu

Cont client

Creeaza un cont gratuit pentru a salva produsele favorite.

Intra în cont

Creeaza un cont gratuit pentru a folosi liste de dorinte.

Intra în cont